Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035
ROZSAH HODNOTENIA
určený podľa § 8 a § 17 zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o posudzovaní vplyvov“) pre hodnotenie vplyvov strategického dokumentu s celoštátnym dosahom „Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035“.
Obstarávateľ, Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, sekcia cestovného ruchu, odbor rozvoja cestovného ruchu, Pribinova 16549/32, 810 08 Bratislava (ďalej len „obstarávateľ“), zabezpečil vypracovanie oznámenia o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom podľa § 5 ods. 5 a prílohy č. 2 zákona o posudzovaní vplyvov. Oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom bolo podľa § 17 ods. 3 zákona o posudzovaní vplyvov doručené na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, sekciu environmentálneho posudzovania a povoľovania, odbor posudzovania vplyvov na životné prostredie (ďalej len „MŽP SR“) a podľa § 6 ods. 2 zákona o posudzovaní vplyvov zverejnené v centrálnom informačnom systéme.
Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035 je strategickým dokumentom vlády SR, ktorý určuje smerovanie rozvoja cestovného ruchu do roku 2035 s dôrazom na uplatňovanie princípov udržateľnosti, odráža vnútroštátnu politiku cestovného ruchu a vzťahuje sa na celé územie SR.
Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035 ako strategický dokument s celoštátnym dosahom podľa § 3 písm. f) zákona o posudzovaní vplyvov podlieha posudzovaniu vplyvov v súlade s § 4 ods. 1 a § 17 zákona o posudzovaní vplyvov.
Dňa 09. 10. 2025 sa podľa § 8 ods. 1 zákona o posudzovaní vplyvov uskutočnilo v priestoroch obstarávateľa ústne prerokovanie, na ktorom sa zúčastnili 5 zástupcov obstarávateľa, zástupkyňa MŽP SR, 2 zástupcovia Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, zástupkyňa Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a zástupkyňa Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Predmetom rokovania bolo oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom, doručené stanoviská, požiadavky na rozsah hodnotenia vyplývajúce z doručených stanovísk, návrh rozsahu hodnotenia a ďalší postup posudzovania predpokladaných vplyvov strategického dokumentu s celoštátnym dosahom na životné prostredie. V rámci prerokovania sa upresnili špecifické požiadavky, ktoré bude potrebné podrobnejšie rozpracovať v správe o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom.
Obstarávateľ v spolupráci s MŽP SR určuje podľa § 8 a § 17 zákona o posudzovaní vplyvov nasledovný rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom:
- VARIANTY PRE ĎALŠIE HODNOTENIE
Pre ďalšie, podrobnejšie hodnotenie vplyvu strategického dokumentu s celoštátnym dosahom sa rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom určuje v dvoch variantoch: nulový variant (dôkladné zhodnotenie stavu, ktorý by nastal, ak by sa strategický dokument s celoštátnym dosahom neschválil) a navrhovaný variant riešenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom, uvedený v oznámení o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom.
- ROZSAH HODNOTENIA URČENÝCH VARIANTOV
2.1. Všeobecné podmienky
- Obstarávateľ zabezpečí hodnotenie vplyvu návrhu strategického dokumentu najmenej v rozsahu určenom podľa § 8 ods. 3 zákona a výsledok hodnotenia uvedie v správe o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom, vypracovanej podľa § 9 ods. 3 zákona o posudzovaní vplyvov. Vzhľadom na povahu a rozsah strategického dokumentu s celoštátnym dosahom je potrebné, aby správa o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom obsahovala rozpracovanie všetkých bodov, uvedených v prílohe č. 4 zákona o posudzovaní vplyvov.
- Na vypracovanie správy o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom sa vyžaduje vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore zodpovedajúcom odboru činnosti alebo oblasti činnosti uvedenej vo vyhláške Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 113/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie. Navrhovateľ na spracovanie správy o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom môže osloviť fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá je odborne spôsobilá podľa § 61 zákona o posudzovaní vplyvov v oblasti predmetu posudzovania strategického dokumentus celoštátnym dosahom.
- Odborné štúdie a posudky predložené v správe o hodnotení musia byť vypracované odborne spôsobilými osobami podľa osobitných predpisov, ak osobitný predpis odbornú spôsobilosť pre danú oblasť požaduje.Ak predložené odborné štúdie a posudky nie sú v osobitných predpisoch definované, ale pre danú oblasť je osobitným predpisom stanovená odborná spôsobilosť, spracovateľ takýchto odborných štúdií a posudkov musí byť držiteľom odbornej spôsobilosti pre oblasť, ktorej sa týkajú.
- Pre hodnotenie strategického dokumentu s celoštátnym dosahom sa nestanovuje časový harmonogram, ani žiadne špecifické požiadavky, limitujúce časový rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom.
- Obstarávateľ doručí na MŽP SR kompletné vyhotovenie správy o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom v listinnej podobe v počte 1 ks a 1 × elektronicky (nákresy vo formáte *.pdf, *.jpg a *.kmz), a 1 × samostatné všeobecne zrozumiteľné záverečné zhrnutie.
2.2. Špecifické požiadavky
Zo stanovísk, doručených k oznámeniu o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom a po preštudovaní oznámenia o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom, vyplynula potreba v správe o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom podrobnejšie rozpracovať nasledovné okruhy otázok, súvisiacich so strategickým dokumentom s celoštátnym dosahom:
- V strategickom dokumente zvážiť nahradenie pojmu „štandardizácia“ pojmom „technická normalizácia“ a pojem „štatistické údaje“ nahradiť pojmom „štatistické informácie“.
- Špecifikovať, ako budú ciele strategického dokumentu zohľadňovať dôležitosť a význam kultúrneho dedičstva pri koncipovaní strategických cieľov v oblasti cestovného ruchu.
- Zhodnotiť pozitívne aj negatívne vplyvy strategického dokumentu na oblasť dopravy rozvoj aktívnej mobility.
- V rámci analytickej časti strategického dokumentu (2.4 Ponuka destinácií a zdroje jej tvorby) spracovať problematiku zadefinovania, funkčného a priestorového vymedzenia regiónov cestovného ruchu, t. j. vytvoriť jasnú a exaktnú regionalizáciu územia Slovenskej republiky z hľadiska cestovného ruchu.
- Rozpracovať aplikačnú časť strategického dokumentu tak, aby obsahovala detailné formulovanie strategických cieľov a merateľných ukazovateľov (KPI), ktoré zabezpečia plnú odpočtovateľnosť plnenia (SMART definovanie cieľov). KPI rozdeliť na vstupné, procesné, výstupné a výsledkové (dopadové) kategórie.
- Strategické ciele rozpracovať na konkrétne opatrenia, ktoré budú obsahovať operačné merateľné ukazovatele (operačné KPI), identifikáciu zodpovedných a spolupracujúcich subjektov a previazanosť na ostatné platné strategické dokumenty s jasným určením ich vplyvu (podporný/komplementárny vs. protichodný/kontraindikatórny).
- V čo najväčšej možnej miere konkretizovať jednotlivé navrhované aktivity a činnosti, vrátane ich územných priemetov.
- Do obsahu a štruktúry strategického dokumentu doplniť v spolupráci s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky, sekciou ochrany prírody a krajiny, odborom koordinácie národných parkov špecifikáciu kapitolu týkajúcu sa udržateľného turizmu v územiach národných parkov.
- Vyhodnotiť vplyvy strategického dokumentu na chránené územia národnej i európskej sústavy, prvky územnej sústavy ekologickej stability (ÚSES), ako aj na ostatné záujmy ochrany prírody a krajiny.
- V prípade, ak budú pri niektorých prvkov strategického dokumentu identifikované možné významné vplyvy na územia európskej sústavy chránených území Natura 2000, v samostatnej prílohe správy o hodnotení vyhodnotiť vplyvy strategického dokumentu na územia európskej sústavy chránených území Natura 2000 (tzv. primerané hodnotenie) podľa Metodiky hodnotenia významnosti vplyvov plánov a projektov na územia sústavy Natura 2000 v Slovenskej republike (ŠOP SR, 2023) autorizovanou osobou podľa § 28a zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a navrhnúť opatrenia na zmiernenie všetkých identifikovaných vplyvov strategického dokumentu.
- S cieľom zlepšenia komunikácie zvážiť preformulovanie znenia cieľa na str. 6 strategického dokumentu, cit.: „vytváranie podmienok, ktoré zvýšia mieru implementácie zelených a digitálnych trendov v podnikoch cestovného ruchu“ nasledovne, cit.: „vytváranie podmienok, ktoré zvýšia mieru implementácie zelených a digitálnych trendov v komunikácii a evidencii medzi podnikmi cestovného ruchu a štátnou správou“.
- S cieľom jednoznačného výkladu terminológie, v strategickom dokumente zadefinovať pojmy: mäkký turizmus, mäkký cestovný ruch, prírodný turizmus a udržateľný cestovný ruch.
- Do návrhovej časti strategického dokumentu (3.2.2 Financovanie) zvážiť zaradenie priorít:
- modernizácia a výmena jestvujúcich zariadení tak, aby spĺňali bezpečnostné štandardy EN;
- s ohľadom na pozitívny vplyv na stabilizáciu zamestnanosti v jednotlivých regiónoch, zimné strediská rozvíjať tak, aby udržateľne prežili letnú sezónu a letné strediská tak, aby prežili zimnú sezónu.
- Vyhodnotiť vplyvy strategického dokumentu na jednotlivé zložky životného prostredia.
- Uviesť vplyvy strategického dokumentu na zdravie obyvateľstva.
- Vyhodnotiť všetky požiadavky, pripomienky a odporúčania zo stanovísk, doručených k oznámeniu o strategickom dokumente, rozsahu hodnotenia strategického dokumentu a tiež zhodnotiť splnenie jednotlivých špecifických požiadaviek tohto rozsahu hodnotenia strategického dokumentu. Zároveň uviesť, kde sa jednotlivé vyhodnotenie v rámci správy o hodnotení strategického dokumentu nachádza (kapitola, príp. strana).
- UPOZORNENIE
Podľa § 8 ods. 6 zákona o posudzovaní vplyvov príslušný orgán zverejní rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom v centrálnom informačnom systéme bezodkladne po jeho určení a zároveň oznámi adresu, na ktorú možno predkladať stanoviská verejnosti k rozsahu hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom.
Podľa § 8 ods. 7 a § 17 ods. 5 zákona o posudzovaní vplyvov obstarávateľ zverejní rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom bezodkladne po jeho určení na svojom webovom sídle.
Podľa § 8 ods. 8 zákona o posudzovaní vplyvov verejnosť, dotknutý orgán a ďalšie osoby môžu predložiťpripomienky k rozsahu hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom do 10 dní od jeho zverejnenia podľa § 8 ods. 6 a 7 zákona o posudzovaní vplyvov príslušnému orgánu, ktorý ich po vyhodnotení doručí obstarávateľovi.
RozdeľovníkDoručuje sa (elektronicky):
- Úrad vlády Slovenskej republiky, Námestie slobody 1, 813 70 Bratislava
- Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Mlynské nivy 44/a, 827 15 Bratislava
- Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Štefanovičova 5, P. O. BOX 82, 817 82 Bratislava
- Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, Námestie slobody 6, P. O. BOX 100, 810 05 Bratislava
- Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Dobrovičova 12, 812 66 Bratislava
- Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Pribinova 2, 812 72 Bratislava
- Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, Kutuzovova 8, 832 47 Bratislava
- Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Pribinova 25, 811 09 Bratislava
- Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, Račianska 71, 813 11 Bratislava
- Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, Hlboká cesta 2, 833 36 Bratislava
- Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Špitálska 4, 816 43 Bratislava
- Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Námestie Ľudovíta Štúra 35/1, 812 35 Bratislava
- Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Nám. SNP 33, 813 31 Bratislava
- Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Limbová 2, P. O. BOX 52, 837 52 Bratislava
- Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, Černyševského 50, 851 05 Bratislava
- Bratislavský samosprávny kraj, Sabinovská 16, 821 01 Bratislava
- Trnavský samosprávny kraj, Starohájska 10, P. O. BOX 128, 917 01 Trnava
- Trenčiansky samosprávny kraj, K dolnej stanici 7282/20A, 911 01 Trenčín
- Banskobystrický samosprávny kraj, Námestie SNP 23, 974 01 Banská Bystrica
- Nitriansky samosprávny kraj, Rázusova 2A, 949 01 Nitra
- Žilinský samosprávny kraj, Komenského 48, 011 09 Žilina
- Prešovský samosprávny kraj, Námestie mieru 2, 080 01 Prešov
- Košický samosprávny kraj, Námestie Maratónu mieru 1, 042 66 Košice
- Združenie miest a obcí Slovenska, Bezručova 9, 811 09 Bratislava
- Únia miest Slovenska, Miletičova 21, 821 08 Bratislava
- Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Tomášikova 28 C, 821 01 Bratislava
- Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, Štefanovičova 3, P.O.BOX 76, 810 05 Bratislava 15
- Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, Tomášikova 14366/64A, 831 04 Bratislava
- Štatistický úrad Slovenskej republiky, Lamačská cesta 3/C, 840 05 Bratislava 45
- Okresný úrad Bratislava, Tomášikova 46, 832 05 Bratislava
- Okresný úrad Trnava, Kollárova 8, 917 01 Trnava
- Okresný úrad Trenčín, Hviezdoslavova 3, 911 01 Trenčín
- Okresný úrad Nitra, Štefánikova trieda 69, 949 01 Nitra
- Okresný úrad Žilina, Vysokoškolákov 8556/33B, 010 08 Žilina
- Okresný úrad Prešov, Námestie mieru 3, 080 01 Prešov
- Okresný úrad Košice, Komenského 52, 041 26 Košice
- Okresný úrad Banská Bystrica, Nám. Ľ. Štúra 1, 974 05 Banská Bystrica
- Zväz cestovného ruchu Slovenskej republiky, Bajkalská 25, 82101 Bratislava
- Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska, Kalinčiakova 33, 831 04 Bratislava
- Asociácia organizácií cestovného ruchu, Šafárikovo námestie 76/3, 811 02 Bratislava
- Asociácia slovenských kúpeľov, Jakubovo námestie 14, 811 09 Bratislava
- Slovenská Asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární, Gabčíkovská cesta 237/38,
929 01 Dunajská Streda - Slovenská asociácia campingu a caravaningu, Mládežnícka 2481/35, 017 01 Považská Bystrica
- Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr, Kalinčiakova 14083/33, 831 04 Bratislava
- Slovenská spoločnosť sprievodcov v cestovnom ruchu, Zálužická 23, 821 01 Bratislava
- Slovenský zväz vidieckej turistiky a agroturistiky, Priemyselná 9, 821 09 Bratislava
- Tatry mountain resorts, a.s., Demänovská dolina 72, 031 01 Liptovský Mikuláš
Na vedomie (elektronicky):
- Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, sekcia environmentálneho posudzovania a povoľovania, odbor posudzovania vplyvov na životné prostredie, Námestie Ľudovíta Štúra 35/1, 812 35 Bratislava


