Sťažnosti a petície

Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) prijíma a v rozsahu svojej pôsobnosti vybavuje podania fyzických a právnických osôb. Všetky podania bez ohľadu na ich označenie posudzuje podľa obsahu a príslušnosti na vybavenie.

Sťažnosťou podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sťažnostiach“) je  len také podanie, ktorým sa fyzická alebo právnická osoba domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy a poukazuje na konkrétne nedostatky najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.

Sťažnosťou nie je podanie, ktoré:

  1. a) má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
  2. b) poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom (napr. Trestným poriadkom, Správnym súdnym poriadkom a inými),
  3. c) je sťažnosťou podľa osobitného predpisu (napr. podľa Exekučného poriadku, zákona o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru Slovenskej, informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície a iných),
  4. d) smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného predpisu (napr. v správnom konaní podľa správneho poriadku),
  5. e) smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu (napr. podľa zákona o kontrole v štátnej správe, zákona o finančnej kontrole a audite, zákona o inšpekcii práce) alebo
  6. f) obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu (zákona o ochrane utajovaných skutočností).

Sťažnosťou nie je ani podanie:

  1. a) orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
  2. b) osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.

Sťažnosť musí byť písomná a možno ju podať v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe.

Sťažnosť ministerstvu možno podať:

  • v listinnej podobe poštou na adresu ministerstva Pribinova 16549/32, 810 08 Bratislava alebo osobne do podateľne ministerstva,
  • osobne, ak sťažovateľ nemá sťažnosť vyhotovenú v listinnej podobe, Odbor kontroly, petícií a sťažností sťažovateľa príjme a umožní mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil. Ak sa na ministerstvo dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec Odboru kontroly, petícií a sťažností a sťažovateľ potvrdí správnosť obsahu takto vyhotovenej sťažnosti svojím podpisom,
  • v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej schránky ministerstva na Ústrednom portáli verejnej správy alebo e-mailom na adresu staznosti@mincrs.sk.

Sťažnosť podaná v elektronickej podobe musí byť autorizovaná kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa (napr. do elektronickej schránky ministerstva na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk). Ak sťažnosť nie je autorizovaná ani odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, sťažovateľ ju musí bez vyzvania do piatich pracovných dní od jej podania potvrdiť a to vlastnoručným podpisom, jej autorizáciou alebo jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, inak sa sťažnosť odloží.

Sťažnosť musí obsahovať meno, priezvisko a adresu pobytu sťažovateľa. Ak sťažnosť podáva právnická osoba, musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať. Sťažnosť v listinnej podobe musí obsahovať vlastnoručný podpis sťažovateľa.

Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná a musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha.

V prípade, že ide o žiadosti, návrhy alebo sťažnosti, ktoré sú vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu, je možné podať petíciu podľa zákona č. 85/1990 Z. z. o petičnom práve v znení neskorších predpisov.