Slovensko má potenciál stať sa jedinečnou turistickou destináciou, prispeje k tomu aj historicky najnižšia DPH v cestovnom ruchu a v gastro službách

| |

V Žiline sa tento týždeň uskutočnilo Exportné fórum. Ide o podujatie, zamerané na slovenské firmy s exportným potenciálom, ktoré sa stalo kľúčovým v oblasti ekonomickej diplomacie.

 Podujatie poskytuje slovenským podnikateľským subjektom možnosť aktívneho dialógu so štátnymi inštitúciami podporujúcimi export a ekonomickými diplomatmi pôsobiacimi na zastupiteľských úradoch v zahraničí. Exportné fórum 2024 sa venuje téme 20 rokov členstva SR v EÚ ako záruke trvalo udržateľného rozvoja Slovenska. Na konferencii vystúpil aj minister cestovného ruchu a športu Dušan Keketi, ktorý zvýraznil dôležitosť oboch oblastí a ich veľký potenciál pri tvorbe celkového HDP Slovenska. 

„Cieľom práce nášho ministerstva je prispieť k trvalo udržateľnému hospodárskemu rastu Slovenska a pomôcť predovšetkým domácim spoločnostiam a živnostníkom, ktorí podnikajú v cestovnom ruchu a v gastro službách. Sme zodpovednou vládou, ktorá po rokoch šafárenia musí pristúpiť ku konsolidácii verejných financií. Všetky opatrenia sme pripravovali s ohľadom na potenciál jednotlivých ekonomických oblastí a potenciál Slovenska ako jedinečnej turistickej destinácie je obrovský. Aj preto sme presadili zníženie sadzby DPH pre ubytovacie a gastronomické služby na historicky najnižšiu úroveň – 5%. Toto opatrenie je dôležitým krokom k zvýšeniu konkurencieschopnosti Slovenska v rámci regiónu. Zároveň pomôže zamedziť odlivu pracovnej sily z tohto sektora do zahraničia a na tržbách v sektore by malo priniesť nových až 44 miliónov €,“ povedal v úvode svojho vystúpenia minister Keketi. 

Ministerstvo sa dôsledne zameriava na vytváranie lepších ekonomických podmienok na rozvoj turizmu a športu. Využíva na to konkrétne nástroje. Prostriedky vo Fonde na podporu športu sa od budúceho roka navýšia z 20 miliónov na rekordných 60 miliónov eur. Od roku 2025 začne fungovať aj nový Fond na podporu cestovného ruchu, ktorý poskytne 40 miliónov eur na podporu krajských a oblastných organizácií cestovného ruchu. Tieto opatrenia sú súčasťou dlhodobého zámeru zvýšiť atraktivitu Slovenska ako turistickej destinácie a posilniť jeho pozíciu v rámci Európy. 

Cestovný ruch na Slovensku prešiel v posledných rokoch významnými zmenami, ktoré sa odrazili na počte návštevníkov, na počte prenocovaní, aj na pomere medzi domácimi a zahraničnými turistami. Kým v roku 2019 Slovensko zaznamenalo rekordný počet návštevníkov a prenocovaní, pandémia v rokoch 2020 a 2021 spôsobila výrazný pokles, ktorý zasiahol celý sektor. Postupné zotavovanie však prináša nádej na dosiahnutie predpandemických čísel už v roku 2024. 

Tradične najviac návštevníkov prichádza na Slovensko z Českej republiky, potom nasledujú okolité krajiny ako Poľsko a Maďarsko. Z mimoeurópskych krajín sú najvýznamnejšími trhmi USA a Izrael. Z európskych krajín mimo najbližšieho regiónu dominujú návštevníci z Nemecka, ktorí sa objavujú v štatistikách častejšie než napríklad turisti z Rakúska, a nasledujú ich návštevníci z Anglicka a Talianska.

 Pomer domácich a zahraničných turistov na Slovensku je aktuálne 60:40 v prospech domácich návštevníkov. Snahou ministerstva je tento pomer otočiť, aby zahraničných turistov bolo viac, čo by prispelo k lepšiemu rozvoju celého sektora. 

Rok 2019 bol pre slovenský cestovný ruch rekordný. Slovensko navštívilo 6,5 milióna turistov, z toho 2,5 milióna zo zahraničia. Rekreačné poukazy, zavedené v roku 2019, mali pozitívny vplyv na domáci turizmus – až takmer 4 milióny domácich návštevníkov sa postarali o celkový rekordný počet 17,7 milióna prenocovaní. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, kedy počet prenocovaní rástol o 100 – 300 tisíc ročne, v roku 2019 po zavedení poukazov to bolo výrazné zvýšenie až o 600 tisíc domácich návštevníkov. 

 Pandémia v rokoch 2020 a 2021 mala katastrofálny dopad na sektor cestovného ruchu, keď počet prenocovaní klesol na 8,1 milióna v roku 2020, čo predstavovalo viac ako polovicu oproti rekordnému roku 2019. Domáci cestovný ruch sa však aj vďaka rekreačným poukazom obnovil rýchlejšie než príchod zahraničných turistov. 

Cieľom pre Slovensko je nielen zvyšovať počet turistov, ale aj predĺžiť ich pobyt. Strategickým plánom je vytvoriť zo Slovenska „love brand“ pre turistov, čo bude mať synergický efekt na rozvoj nových služieb, biznisu a prilákanie potenciálnych investorov v strednodobom horizonte. Cieľom Ministerstva cestovného ruchu a športu SR je vytvárať podmienky, ktoré posilnia značku Slovenska ako jedinečnej a udržateľnej turistickej destinácie.

Obrázok 1 z 2