Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035

| |

ROZSAH HODNOTENIA

určený podľa § 8 a § 17 zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o posudzovaní vplyvov“) pre hodnotenie vplyvov strategického dokumentu s celoštátnym dosahom „Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035“.

Obstarávateľ, Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, sekcia cestovného ruchu, odbor rozvoja cestovného ruchu, Pribinova 16549/32, 810 08 Bratislava (ďalej len „obstarávateľ“), zabezpečil vypracovanie oznámenia o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom podľa § 5 ods. 5 a prílohy č. 2 zákona o posudzovaní vplyvov. Oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom bolo podľa § 17 ods. 3 zákona o posudzovaní vplyvov doručené na Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, sekciu environmentálneho posudzovania a povoľovania, odbor posudzovania vplyvov na životné prostredie (ďalej len „MŽP SR“) a podľa § 6 ods. 2 zákona o posudzovaní vplyvov zverejnené v centrálnom informačnom systéme.

Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035 je strategickým dokumentom vlády SR, ktorý určuje smerovanie rozvoja cestovného ruchu do roku 2035 s dôrazom na uplatňovanie princípov udržateľnosti, odráža vnútroštátnu politiku cestovného ruchu a vzťahuje sa na celé územie SR.

Stratégia rozvoja udržateľného cestovného ruchu Slovenska do roku 2035 ako strategický dokument s celoštátnym dosahom podľa § 3 písm. f) zákona o posudzovaní vplyvov podlieha posudzovaniu vplyvov v súlade s § 4 ods. 1 a § 17 zákona o posudzovaní vplyvov.

Dňa 09. 10. 2025 sa podľa § 8 ods. 1 zákona o posudzovaní vplyvov uskutočnilo v priestoroch obstarávateľa ústne prerokovanie, na ktorom sa zúčastnili 5 zástupcov obstarávateľa, zástupkyňa MŽP SR, 2 zástupcovia Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, zástupkyňa Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a zástupkyňa Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.

Predmetom rokovania bolo oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom, doručené stanoviská, požiadavky na rozsah hodnotenia vyplývajúce z doručených stanovísk, návrh rozsahu hodnotenia a ďalší postup posudzovania predpokladaných vplyvov strategického dokumentu s celoštátnym dosahom na životné prostredie. V rámci prerokovania sa upresnili špecifické požiadavky, ktoré bude potrebné podrobnejšie rozpracovať v správe o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom.

Obstarávateľ v spolupráci s MŽP SR určuje podľa § 8 a § 17 zákona o posudzovaní vplyvov nasledovný rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom:

  1. VARIANTY PRE ĎALŠIE  HODNOTENIE

Pre ďalšie, podrobnejšie hodnotenie vplyvu strategického dokumentu s celoštátnym dosahom sa rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom určuje v dvoch variantoch: nulový variant (dôkladné zhodnotenie stavu, ktorý by nastal, ak by sa strategický dokument s celoštátnym dosahom neschválil) a navrhovaný variant riešenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom, uvedený v oznámení o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom.

  1. ROZSAH HODNOTENIA URČENÝCH  VARIANTOV

2.1. Všeobecné podmienky

  • Obstarávateľ zabezpečí hodnotenie vplyvu návrhu strategického dokumentu najmenej v rozsahu určenom podľa § 8 ods. 3 zákona a výsledok hodnotenia uvedie v správe o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom, vypracovanej podľa § 9 ods. 3 zákona o posudzovaní vplyvov. Vzhľadom na povahu a rozsah strategického dokumentu s celoštátnym dosahom je potrebné, aby správa o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom obsahovala rozpracovanie všetkých bodov, uvedených v prílohe č. 4 zákona o posudzovaní vplyvov.
  • Na vypracovanie správy o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom sa vyžaduje vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore zodpovedajúcom odboru činnosti alebo oblasti činnosti uvedenej vo vyhláške Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 113/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o odbornej spôsobilosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie. Navrhovateľ na spracovanie správy o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom môže osloviť fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá je odborne spôsobilá podľa § 61 zákona o posudzovaní vplyvov v oblasti predmetu posudzovania strategického dokumentus celoštátnym dosahom.
  • Odborné štúdie a posudky predložené v správe o hodnotení musia byť vypracované odborne spôsobilými osobami podľa osobitných predpisov, ak osobitný predpis odbornú spôsobilosť pre danú oblasť požaduje.Ak predložené odborné štúdie a posudky nie sú v osobitných predpisoch definované, ale pre danú oblasť je osobitným predpisom stanovená odborná spôsobilosť, spracovateľ takýchto odborných štúdií a posudkov musí byť držiteľom odbornej spôsobilosti pre oblasť, ktorej sa týkajú.
  • Pre hodnotenie strategického dokumentu s celoštátnym dosahom sa nestanovuje časový harmonogram, ani žiadne špecifické požiadavky, limitujúce časový rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom.
  • Obstarávateľ doručí na MŽP SR kompletné vyhotovenie správy o hodnotení strategického dokumentu s celoštátnym dosahom v listinnej podobe v počte 1 ks a 1 × elektronicky (nákresy vo formáte *.pdf, *.jpg a *.kmz), a 1 × samostatné všeobecne zrozumiteľné záverečné zhrnutie.

2.2. Špecifické požiadavky

Zo stanovísk, doručených k oznámeniu o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom a po preštudovaní oznámenia o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom, vyplynula potreba v správe o hodnotení  strategického dokumentu s celoštátnym dosahom podrobnejšie rozpracovať nasledovné okruhy otázok, súvisiacich so strategickým dokumentom s celoštátnym dosahom:

  • V strategickom dokumente zvážiť nahradenie pojmu „štandardizácia“ pojmom „technická normalizácia“ a pojem „štatistické údaje“ nahradiť pojmom „štatistické informácie“.
  • Špecifikovať, ako budú ciele strategického dokumentu zohľadňovať dôležitosť a význam kultúrneho dedičstva pri koncipovaní strategických cieľov v oblasti cestovného ruchu.
  • Zhodnotiť pozitívne aj negatívne vplyvy strategického dokumentu na oblasť dopravy rozvoj aktívnej mobility.
  • V rámci analytickej časti strategického dokumentu (2.4 Ponuka destinácií a zdroje jej tvorby) spracovať problematiku zadefinovania, funkčného a priestorového vymedzenia regiónov cestovného ruchu, t. j. vytvoriť jasnú a exaktnú regionalizáciu územia Slovenskej republiky z hľadiska cestovného ruchu.
  • Rozpracovať aplikačnú časť strategického dokumentu tak, aby obsahovala detailné formulovanie strategických cieľov a merateľných ukazovateľov (KPI), ktoré zabezpečia plnú odpočtovateľnosť plnenia (SMART definovanie cieľov). KPI rozdeliť na vstupné, procesné, výstupné a výsledkové (dopadové) kategórie.
  • Strategické ciele rozpracovať na konkrétne opatrenia, ktoré budú obsahovať operačné merateľné ukazovatele (operačné KPI), identifikáciu zodpovedných a spolupracujúcich subjektov a previazanosť na ostatné platné strategické dokumenty s jasným určením ich vplyvu (podporný/komplementárny vs. protichodný/kontraindikatórny).
  • V čo najväčšej možnej miere konkretizovať jednotlivé navrhované aktivity a činnosti, vrátane ich územných priemetov.
  • Do obsahu a štruktúry strategického dokumentu doplniť v spolupráci s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky, sekciou ochrany prírody a krajiny, odborom koordinácie národných parkov špecifikáciu kapitolu týkajúcu sa udržateľného turizmu v územiach národných parkov.
  • Vyhodnotiť vplyvy strategického dokumentu na chránené územia národnej i európskej sústavy, prvky územnej sústavy ekologickej stability (ÚSES), ako aj na ostatné záujmy ochrany prírody a krajiny.
  • V prípade, ak budú pri niektorých prvkov strategického dokumentu identifikované možné významné vplyvy na územia európskej sústavy chránených území Natura 2000, v samostatnej prílohe správy o hodnotení vyhodnotiť vplyvy strategického dokumentu na územia európskej sústavy chránených území Natura 2000 (tzv. primerané hodnotenie) podľa Metodiky hodnotenia významnosti vplyvov plánov a projektov na územia sústavy Natura 2000 v Slovenskej republike (ŠOP SR, 2023) autorizovanou osobou podľa § 28a zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov a navrhnúť opatrenia na zmiernenie všetkých identifikovaných vplyvov strategického dokumentu.
  • S cieľom zlepšenia komunikácie zvážiť preformulovanie znenia cieľa na str. 6 strategického dokumentu, cit.: „vytváranie podmienok, ktoré zvýšia mieru implementácie zelených a digitálnych trendov v podnikoch cestovného ruchu“ nasledovne, cit.: „vytváranie podmienok, ktoré zvýšia mieru implementácie zelených a digitálnych trendov v komunikácii a evidencii medzi podnikmi cestovného ruchu a štátnou správou“.
  • S cieľom jednoznačného výkladu terminológie, v strategickom dokumente zadefinovať pojmy: mäkký turizmus, mäkký cestovný ruch, prírodný turizmus a udržateľný cestovný ruch.
  • Do návrhovej časti strategického dokumentu (3.2.2 Financovanie) zvážiť zaradenie priorít:
  • modernizácia a výmena jestvujúcich zariadení tak, aby spĺňali bezpečnostné štandardy EN;
  • s ohľadom na pozitívny vplyv na stabilizáciu zamestnanosti v jednotlivých regiónoch, zimné strediská rozvíjať tak, aby udržateľne prežili letnú sezónu a letné strediská tak, aby prežili zimnú sezónu.
  • Vyhodnotiť vplyvy strategického dokumentu na jednotlivé zložky životného prostredia.
  • Uviesť vplyvy strategického dokumentu na zdravie obyvateľstva.
  • Vyhodnotiť všetky požiadavky, pripomienky a odporúčania zo stanovísk, doručených k oznámeniu o strategickom dokumente, rozsahu hodnotenia strategického dokumentu a tiež zhodnotiť splnenie jednotlivých špecifických požiadaviek tohto rozsahu hodnotenia strategického dokumentu. Zároveň uviesť, kde sa jednotlivé vyhodnotenie v rámci správy o hodnotení strategického dokumentu nachádza (kapitola, príp. strana).
  1. UPOZORNENIE

Podľa § 8 ods. 6 zákona o posudzovaní vplyvov príslušný orgán zverejní rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom v centrálnom informačnom systéme bezodkladne po jeho určení a zároveň oznámi adresu, na ktorú možno predkladať stanoviská verejnosti k rozsahu hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom.

Podľa § 8 ods. 7 a § 17 ods. 5 zákona o posudzovaní vplyvov obstarávateľ zverejní rozsah hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom bezodkladne po jeho určení na svojom     webovom sídle.

Podľa § 8 ods. 8 zákona o posudzovaní vplyvov verejnosť, dotknutý orgán a ďalšie osoby môžu predložiťpripomienky k rozsahu hodnotenia strategického dokumentu s celoštátnym dosahom do 10 dní od jeho zverejnenia podľa § 8 ods. 6 a 7 zákona o posudzovaní vplyvov príslušnému orgánu, ktorý ich po vyhodnotení doručí obstarávateľovi.

RozdeľovníkDoručuje sa (elektronicky):

  1. Úrad vlády Slovenskej republiky, Námestie slobody 1, 813 70 Bratislava
  2. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Mlynské nivy 44/a, 827 15 Bratislava
  3. Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Štefanovičova 5, P. O. BOX 82, 817 82 Bratislava
  4. Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, Námestie slobody 6, P. O. BOX 100, 810 05 Bratislava
  5. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Dobrovičova 12, 812 66 Bratislava
  6. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Pribinova 2, 812 72 Bratislava
  7. Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, Kutuzovova 8, 832 47 Bratislava
  8. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Pribinova 25, 811 09 Bratislava
  9. Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, Račianska 71, 813 11 Bratislava
  10. Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky, Hlboká cesta 2, 833 36 Bratislava
  11. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Špitálska 4, 816 43 Bratislava
  12. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, Námestie Ľudovíta Štúra 35/1, 812 35 Bratislava
  13. Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Nám. SNP 33, 813 31 Bratislava
  14. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Limbová 2, P. O. BOX 52, 837 52 Bratislava
  15. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, Černyševského 50, 851 05 Bratislava
  16. Bratislavský samosprávny kraj, Sabinovská 16, 821 01 Bratislava
  17. Trnavský samosprávny kraj, Starohájska 10, P. O. BOX 128, 917 01 Trnava
  18. Trenčiansky samosprávny kraj, K dolnej stanici 7282/20A, 911 01 Trenčín
  19. Banskobystrický samosprávny kraj, Námestie SNP 23, 974 01 Banská Bystrica
  20. Nitriansky samosprávny kraj, Rázusova 2A, 949 01 Nitra
  21. Žilinský samosprávny kraj, Komenského 48, 011 09 Žilina
  22. Prešovský samosprávny kraj, Námestie mieru 2, 080 01 Prešov
  23. Košický samosprávny kraj, Námestie Maratónu mieru 1, 042 66 Košice
  24. Združenie miest a obcí Slovenska, Bezručova 9, 811 09 Bratislava
  25. Únia miest Slovenska, Miletičova 21, 821 08 Bratislava
  26. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Tomášikova 28 C, 821 01 Bratislava
  27. Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, Štefanovičova 3, P.O.BOX 76, 810 05 Bratislava 15
  28. Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, Tomášikova 14366/64A, 831 04 Bratislava
  29. Štatistický úrad Slovenskej republiky, Lamačská cesta 3/C, 840 05 Bratislava 45
  30. Okresný úrad Bratislava, Tomášikova 46, 832 05 Bratislava
  31. Okresný úrad Trnava, Kollárova 8, 917 01 Trnava
  32. Okresný úrad Trenčín, Hviezdoslavova 3, 911 01 Trenčín
  33. Okresný úrad Nitra, Štefánikova trieda 69, 949 01 Nitra
  34. Okresný úrad Žilina, Vysokoškolákov 8556/33B, 010 08 Žilina
  35. Okresný úrad Prešov, Námestie mieru 3, 080 01 Prešov
  36. Okresný úrad Košice, Komenského 52, 041 26 Košice
  37. Okresný úrad Banská Bystrica, Nám. Ľ. Štúra 1, 974 05 Banská Bystrica
  38. Zväz cestovného ruchu Slovenskej republiky, Bajkalská 25, 82101 Bratislava
  39. Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska, Kalinčiakova 33, 831 04 Bratislava
  40. Asociácia organizácií cestovného ruchu, Šafárikovo námestie 76/3, 811 02 Bratislava
  41. Asociácia slovenských kúpeľov, Jakubovo námestie 14, 811 09 Bratislava
  42. Slovenská Asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární, Gabčíkovská cesta 237/38,
    929 01 Dunajská Streda
  43. Slovenská asociácia campingu a caravaningu, Mládežnícka 2481/35, 017 01 Považská Bystrica
  44. Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr, Kalinčiakova 14083/33, 831 04 Bratislava
  45. Slovenská spoločnosť sprievodcov v cestovnom ruchu, Zálužická 23, 821 01 Bratislava
  46. Slovenský zväz vidieckej turistiky a agroturistiky, Priemyselná 9, 821 09 Bratislava
  47. Tatry mountain resorts, a.s., Demänovská dolina 72, 031 01 Liptovský Mikuláš

Na vedomie (elektronicky):

  1. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, sekcia environmentálneho posudzovania a povoľovania, odbor posudzovania vplyvov na životné prostredie, Námestie Ľudovíta Štúra 35/1, 812 35 Bratislava

INFORMÁCIE K ROZSAHU HODNOTENIA (.PDF)