Dušan Keketi: Proces prijímania zamestnancov v gastre sa zmení, odstraňujeme administratívnu záťaž. Ľudia si ľahšie nájdu prácu, podnikatelia zasa zamestnancov

| | | |

Ministerstvo cestovného ruchu a športu dnes oznámilo pripravované legislatívne zmeny zamerané na zjednodušenie a zvýšenie atraktivity prijímania zamestnancov v gastro službách. Zmeny reagujú na nedostatok kvalifikovaných pracovníkov a administratívne prekážky, ktoré bránia rýchlemu obsadeniu pracovných miest v tomto sektore.

 

Medzi hlavné problémy, s ktorými sa podnikatelia v gastronómii stretávajú, patrí povinnosť získavania osvedčení o odbornej spôsobilosti pre všetkých zamestnancov, bez ohľadu na ich pozíciu. Táto požiadavka často neprimerane zaťažuje nielen samotných pracovníkov, ale aj zamestnávateľov. V rámci pripravovaných zmien bude táto povinnosť zrušená, ak bude na prevádzke prítomný aspoň jeden kvalifikovaný pracovník s potrebnou praxou a odbornou spôsobilosťou.

 

„Vypočuli sme problémy, ktoré má gastro sektor, a prišli sme s rýchlym a efektívnym riešením. Naším cieľom je odstrániť administratívne prekážky a uľahčiť podnikateľom prijímanie nových zamestnancov. Vďaka tejto zmene si ľudia ľahšie nájdu prácu, podnikatelia zasa zamestnancov,“ uviedol Dušan Keketi, minister cestovného ruchu a športu.

 

Prax ukazuje, že požadovať po ľuďoch, ktorí majú záujem vykonávať pomocné práce, aby mali vyštudovaný odbor či získali osvedčenie, na ktoré sa nezriedka čaká aj štvrťroka, je problematické a zbytočne administratívne náročné. Chystané zmeny by mali výrazne prispieť k zlepšeniu situácie a poskytnúť podnikateľom potrebnú flexibilitu pri obsadzovaní voľných pracovných miest.

 

 ,,Veríme, že tieto opatrenia prinesú očakávaný efekt a umožnia podnikateľom lepšie sa pripraviť na sezónne výkyvy a zmeny v dopyte po službách. Ku koncu roka 2023 pracovalo v hotelierstve a gastronómii viac ako 110 000 zamestnancov, no stále je to menej než pred pandémiou. Prieskum medzi podnikateľmi ukázal, že v gastro sektore momentálne chýba vyše 10 000 pracovníkov,“ dodal Marek Harbuľák, štátny tajomník ministerstva cestovného ruchu a športu.

 

Martin Novotný, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) vyjadril podporu týmto opatreniam a zdôraznil, že zjednodušenie legislatívy je kľúčové pre stabilizáciu celého sektoru. Ministerstvo cestovného ruchu a športu plánuje tieto zmeny uviesť do praxe čo najskôr, aby podnikatelia mohli čerpať z výhod nových pravidiel už v krátkom čase.

 

Riešením je prenesenie zodpovednosti na prevádzkovateľa, ktorý musí mať v prípade výrobných prevádzok zostavený plán  HACCP. Tento plán okre m iného určuje aj zodpovedné osoby, ktoré môžu po zmene  zaškoľovať nových zamestnancov, čím sa výrazne zefektívni zamestnávanie nekvalifikovaných osôb a pomôže obsadzovať voľné pracovné miesta.