Informácie pre občanov

Žiadosti o prístupnenie informácie 

Smernica žiadosti o informácie

Poskytovanie informácií podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám

Žiadosť o informáciu podľa zákona NR SR č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám môžete podať:

  1. elektronicky na adresu: 211[@]mincrs.sk  – nepretržite,
  2. písomne na adresu: Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, Pribinova 32, P.O.BOX 33, 810 08 Bratislava
  3. osobne do podateľne ministerstva v jeho sídle, v čase od 10:00 do 14:00 hod,
  4. ústne do podateľne od 10:00 do 14:00 hod,
  5. prostredníctvom elektronickej schránky.

Vo vašej žiadosti o informácie adresovanej ministerstvu musí byť zrejmé:

  • kto žiadosť podáva – teda meno a priezvisko, názov alebo obchodné meno žiadateľa;
  • adresa pobytu alebo sídlo;
  • ktorých informácií sa žiadosť týka;
  • aký spôsob sprístupnenia informácií navrhujete /písomne, e-mailom…/.

Ak vaša žiadosť nebude obsahovať tieto údaje, vyzveme vás na jej doplnenie.

Opravné prostriedky:

Proti rozhodnutiu o nesprístupnení informácie možno podať do 15 dní odo dňa jeho doručenia žiadateľovi rozklad cestou prvostupňového správneho orgánu, ktorý rozhodnutie vydal.

Rozhodnutie o nesprístupnení informácie nie je preskúmateľné súdom. 

Bližšie informácie týkajúce sa poskytovania informácií podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a postupu povinnej osoby pri vybavovaní žiadostí o sprístupnenie informácií sú upravené v Smernici č. 4/2024 Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky o slobodnom prístupe k informáciám. 

____________________

OZNAMOVANIE PROTISPOLOČENSKEJ ČINNOSTI

Podmienky poskytovania ochrany osobám v pracovnoprávnom alebo inom obdobnom vzťahu v súvislosti s oznamovaním kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti (ďalej len „protispoločenská činnosť“) a práva a povinnosti osôb pri oznamovaní protispoločenskej činnosti upravuje zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane oznamovateľov„).

Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) vydalo podľa § 10 ods. 9 zákona o ochrane oznamovateľov vnútorný riadiaci akt – Smernica Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky č. 18/2025 o vnútornom systéme preverovania oznámení o protispoločenskej činnosti (ďalej len „smernica“), ktorý upravuje najmä postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní a preverovaní oznámení o protispoločenskej činnosti a podmienky poskytovania ochrany oznamovateľom.

Ministerstvo vydalo túto smernicu a prostredníctvom zodpovednej osoby plní úlohy podľa  zákona o ochrane oznamovateľov aj vo vzťahu k právnickým osobám v pôsobnosti ministerstva, zamestnávajúcim menej ako 50 zamestnancov, ktorými sú:

  • Antidopingová agentúra Slovenskej republiky,
  • Národné športové centrum,
  • Fond na podporu športu,
  • Fond na podporu cestovného ruchu 

Ministerstvo prispieva k transparentnej a etickej kultúre na pracovisku a deklaruje, že všetky oznámenia o protispoločenskej činnosti budú preverené, oznamovatelia chránení a zistené porušenia budú podľa svojho druhu v zmysle príslušných právnych predpisov riešené. 

Zodpovednou osobou, ktorá plní úlohy ministerstva podľa zákona o ochrane oznamovateľov je odbor kontroly, petícií a sťažností.

Oznamovateľ

  • oznamovateľom môže byť len fyzická osoba,
  • oznámenie o protispoločenskej činnosti súvisiacej s ministerstvom môže ministerstvu podať každý zamestnanec ministerstva ako aj iná fyzická osoba podľa § 2 písm. a) zákona o ochrane oznamovateľov, napríklad bývalý zamestnanec ministerstva, osoba, ktorá sa zúčastnila výberového konania alebo dodávateľ ministerstva.

Oznámením sa rozumie:

  • uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym alebo iným obdobným vzťahom, a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti,
  • oznámenie, ktoré môže prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti podľa § 2 písm. d) zákona o ochrane oznamovateľov (ide napríklad o trestný čin sprenevery, podvodu, poškodzovania finančných záujmov Európskej únie, machinácie pri verejnom obstarávaní, prijímania úplatku, podplácania, správny delikt, za ktorý možno uložiť pokutu s hornou hranicou vo výške najmenej 30 000 eur, a pod.) alebo k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa, je kvalifikovaným oznámením.

Protispoločenskou činnosťou sa rozumie:

  • kriminalita, t. j. konanie, ktoré je trestným činom,
  • iná protispoločenská činnosť, t. j.
  • konanie, ktoré je priestupkom alebo iným správnym deliktom,
  • konanie, ktoré nie je priestupkom alebo iným správnym deliktom, ale pôsobí negatívne na spoločnosť a zároveň je spôsobilé ohroziť alebo porušiť verejný záujem. 

Oznámenie o protispoločenskej činnosti je možné podať:

  • zodpovednej osobe ministerstva:
  • v listinnej podobe prostredníctvom poštovej zásielky na adresu ministerstva (Pribinova 16549/32, 810 08 Bratislava) s označením na obálke „Odbor kontroly, petícií a sťažností – NEOTVÁRAŤ“,
  • ústne do zápisnice; oznamovateľ môže na tento účel požiadať o osobné stretnutie so zodpovednou osobou,
  • elektronicky na e-mailovú adresu protispolocenska.cinnost@mincrs.sk, ktorá je dostupná 24 hodín denne – táto E-mailová adresaneslúži na podávanie sťažností, petícii, oznámení podľa osobitných predpisov (napr. podľa zákona č. 9/2010 Z. z., č. 211/2000 Z. z., č. 71/1967 Zb. a pod.), ani na priame podávanie trestných oznámení, ktoré patria do kompetencie orgánov činných v trestnom konaní (polícia, prokuratúra).
  • Oznámenie možno podať aj anonymne. Oznamovateľ, ktorý oznámenie podáva anonymne, môže uviesť anonymnú emailovú adresu, prostredníctvom ktorej môže v danej veci naďalej komunikovať.

    Orgánom príslušným na prijatie oznámenia:
  • Úradu na ochranu oznamovateľov,
  • prokuratúre, v prípade, že sa jedná podozrenie z trestného činu,
  • príslušnému správnemu orgánu v prípade, že sa jedná o podozrenie zo správneho deliktu, ktorý je závažnou protispoločenskou činnosťou,
  • inej príslušnej inštitúcii, orgánu, úradu alebo agentúre Európskej Únie.

Ochrana oznamovateľa

  • Status chráneného oznamovateľa (preventívna ochrana)
  • o udelenie tejto ochrany môže žiadať oznamovateľ, ktorý urobil oznámenie vo veci závažnej protispoločenskej činnosti orgánu činnému v trestnom konaní alebo orgánu, ktorý je príslušný na konanie o správnom delikte (ďalej len „správny orgán“), a to pri podaní oznámenia alebo počas trestného/správneho konania,
  • žiadosť sa podáva prokurátorovi alebo príslušnému správnemu orgánu písomne alebo ústne do zápisnice,
  • ak prokurátor/správny orgán zistí, že oznamovateľ, ktorý podal žiadosť o poskytnutie ochrany, urobil kvalifikované oznámenie, bezodkladne mu poskytne ochranu podľa § 7 zákona o ochrane oznamovateľov – udelí status chráneného oznamovateľa a túto skutočnosť písomne oznámi oznamovateľovi, ministerstvu a Úradu na ochranu oznamovateľov,
  • doručením oznámenia o poskytnutí ochrany ministerstvu sa oznamovateľ stáva chráneným oznamovateľom,
  • ak oznamovateľ získal status chráneného oznamovateľa, ministerstvo môže urobiť právny úkon alebo vydať rozhodnutie v pracovnoprávnom vzťahu voči chránenému oznamovateľovi, na ktorý nedal súhlas, len so súhlasom Úradu na ochranu oznamovateľov.
  • Pozastavenie účinnosti pracovnoprávneho úkonu (následná ochrana)
  • ak sa oznamovateľ domnieva, že v súvislosti s oznámením bol voči nemu urobený pracovnoprávny úkon, s ktorým nesúhlasí, môže do 15 dní odo dňa, keď sa dozvedel o pracovnoprávnom úkone, požiadať Úrad na ochranu oznamovateľov o pozastavenie účinnosti tohto pracovnoprávneho úkonu,
  • ak žiadosť o pozastavenie účinnosti pracovnoprávneho úkonu bola doručená vo vyššie uvedenej lehote 15 dní a ministerstvo v primeranej lehote určenej úradom nepreukáže, že pracovnoprávny úkon nemá príčinnú súvislosť s oznámením, Úrad na ochranu oznamovateľov vydá potvrdenie o pozastavení účinnosti pracovnoprávneho úkonu a doručí ho ministerstvu a oznamovateľovi,
  • pozastavenie účinnosti pracovnoprávneho úkonu sa začína dňom doručenia potvrdenia oznamovateľovi a skončí sa uplynutím 30 dní od doručenia potvrdenia oznamovateľovi. Doručením návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia na súd počas tejto lehoty sa trvanie pozastavenia účinnosti pracovnoprávneho úkonu predlžuje až do nadobudnutia vykonateľnosti rozhodnutia súdu o tomto návrhu.

____________________

SŤAŽNOSTI A PETÍCIE

Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) prijíma a v rozsahu svojej pôsobnosti vybavuje podania fyzických a právnických osôb. Všetky podania bez ohľadu na ich označenie posudzuje podľa obsahu a príslušnosti na vybavenie.

Sťažnosťou podľa zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sťažnostiach“) je  len také podanie, ktorým sa fyzická alebo právnická osoba domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy a poukazuje na konkrétne nedostatky najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.

Sťažnosťou nie je podanie, ktoré:

  1. a) má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
  2. b) poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom (napr. Trestným poriadkom, Správnym súdnym poriadkom a inými),
  3. c) je sťažnosťou podľa osobitného predpisu (napr. podľa Exekučného poriadku, zákona o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru Slovenskej, informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície a iných),
  4. d) smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného predpisu (napr. v správnom konaní podľa správneho poriadku),
  5. e) smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného predpisu (napr. podľa zákona o kontrole v štátnej správe, zákona o finančnej kontrole a audite, zákona o inšpekcii práce) alebo
  6. f) obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa osobitného predpisu (zákona o ochrane utajovaných skutočností).

Sťažnosťou nie je ani podanie:

  1. a) orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
  2. b) osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.

Sťažnosť musí byť písomná a možno ju podať v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe.

Sťažnosť ministerstvu možno podať:

  • v listinnej podobe poštou na adresu ministerstva Pribinova 16549/32, 810 08 Bratislava alebo osobne do podateľne ministerstva,
  • osobne, ak sťažovateľ nemá sťažnosť vyhotovenú v listinnej podobe, Odbor kontroly, petícií a sťažností sťažovateľa príjme a umožní mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil. Ak sa na ministerstvo dostaví osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec Odboru kontroly, petícií a sťažností a sťažovateľ potvrdí správnosť obsahu takto vyhotovenej sťažnosti svojím podpisom,
  • v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej schránky ministerstva na Ústrednom portáli verejnej správy alebo e-mailom na adresu staznosti@mincrs.sk.

Sťažnosť podaná v elektronickej podobe musí byť autorizovaná kvalifikovaným elektronickým podpisom alebo odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa (napr. do elektronickej schránky ministerstva na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk). Ak sťažnosť nie je autorizovaná ani odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, sťažovateľ ju musí bez vyzvania do piatich pracovných dní od jej podania potvrdiť a to vlastnoručným podpisom, jej autorizáciou alebo jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu sťažovateľa, inak sa sťažnosť odloží.

Sťažnosť musí obsahovať meno, priezvisko a adresu pobytu sťažovateľa. Ak sťažnosť podáva právnická osoba, musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať. Sťažnosť v listinnej podobe musí obsahovať vlastnoručný podpis sťažovateľa.

Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná a musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha.

V prípade, že ide o žiadosti, návrhy alebo sťažnosti, ktoré sú vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu, je možné podať petíciu podľa zákona č. 85/1990 Z. z. o petičnom práve v znení neskorších predpisov.